“Los Años Nuevos” de Rodrigo Sorogoyen




La nova estructura de distribució de contingut audiovisual ha fet que, en els darrers anys, gran part del mercat cinematogràfic trobi més atractiu el format tipus  sèrie que el llargmetratge; produint-se cada cop amb més dedicació capítols breus i estimulants que aclaparen bona part del judici crític dels espectadors que les consumeixen, com a béns, simplement.

Els convido, emperò, a considerar aquesta obra com un film dividit en 10 fragments. Amb una durada total que s’acosta a les sis hores en la seva versió completa, l’obra de Rodrigo Sorogoyen, Sara Cano i Paula Fabra es presenta amb la voluntat i l’alè d’una gran novel·la costumista del segle XXI. 

L’aposta formal és radical en la seva simplicitat: registrar una dècada en la vida de l’Ana (Iria del Río) i l’Óscar (Francesco Carril) centrant-se exclusivament en els dies que envolten la nit de Cap d’Any. Aquesta elecció estructural converteix el buit i el no-dit en la matèria primera de la narració. L’espectador es veu obligat a omplir els espais en blanc, a deduir els canvis laborals, les pèrdues familiars i el desgast afectiu a partir dels petits detalls, les mirades i les variacions en el to de veu de la parella.

I és que, a diferència de les estructures cinematogràfiques tradicionals, que sovint acceleren els conflictes per tancar-los ràpidament, aquí el ritme reposat permet que les escenes respirin. Hi ha una voluntat explícita de capturar el temps mort: les converses de sobretaula que s’allarguen, els silencis incòmodes després d’una discussió domèstica o la banalitat dels preparatius d’una festa. La càmera de Sorogoyen abandona el nerviosisme d’obres precedents per fixar-se en plans llargs que respecten la continuïtat de l’acció i la veracitat de les interpretacions.

Un text elegant, brillant, atrevit, que defuig caure en el romanticisme o el dramatisme excessiu. L’Ana i l’Óscar encarnen les contradiccions d’una generació que gestiona la precarietat vital, la dificultat del compromís i el pes de la rutina urbana. L’evolució de la parella es llegeix a través de l’espai que ocupen: dels pisos compartits i l’agitació de Madrid a la cerca d’espais més aïllats o retrospectius. 

Los años Nuevos” s’imposa com un exercici literari de primer ordre per la seva capacitat de transformar el detall quotidià en una reflexió profunda sobre el pes dels anys i la renúncia implícita que comporta el fet de madurar.

Deixa un comentari